„Vad bine!”… daca ar fi SF, ce bine ar fi! Regret dar nu este

“Am nevoie de ochelari de citit! In rest vad bine.”
Asa se desfasoara o “prezentare” obisnuita la un consult oftalmologic.
… hai sa urmarim persoana – nu spun cine… persoana importanta – pe care o voi numi ”B” in:

Episodul 1Consultul

B este invitat la aparat pentru verificarea acuitatii vizuale. Stupoare! Refractia prezinta valori mari, deci B nu vede bine la distanta asa cum sustine.
M.O. … cand va uitati la numarul tramvaiului care vine spre statie, cum il vedeti?
B. In ceata. Uneori intreb pe cineva ce numar este.
M.O. … sunt momente in care lacrimati atunci cand priviti insistent un obiect aflat la distanta?
B. Da. Uneori ma doare si capul daca insist foarte mult in a fixa un obiect indepartat ca sa-mi dau seama ce este sau cine este. Recunosc persoanele cu care ma intalnesc doar daca se apropie.
M.O. Ati purtat ochelari pentru distanta?
B. Doamne fereste! Nu. Cum sa fac asa ceva.
M.O. … cum sa va spun… ar trebui sa purtati ochelari de vedere pentru distanta. Dumneavoastra faceti efort mare in vederea la distanta si ochiul sufera, deci reactioneaza. Este necesar un ajutor, adica un ochelar. Vom face testul subiectiv dupa care vedem ce decizie luam. Sunteti de acord?
B. Da.
Dupa testul subiectiv B se alege cu dioptriile necesare.
M.O. Va rog sa fixati un corp aflat la distanta. Cum il vedeti?
B. Bine… dar nu prea conturat, parca putin in ceata.
M.O. Va rog sa puneti rama de proba cu lentilele dioptrice stabilite. Priviti va rog acelasi corp ca mai inainte. Cum se vede acum?
B. (stupoarea, si in acelasi timp fericirea, i se citesc pe fata) Ooauuuu! Are si o antena in fata. N-o vazusem mai devreme… grozav. Multumesc!
M.O. Consider ca pana la acest moment nu aveati termen de comparatie, de aceea spuneati: “vad bine!” Este o diferenta clara intre cele doua situatii.
Aveti aici prescriptia de ochelari. Va recomand sa purtati ochelarul pentru a evita pe viitor alte probleme, chiar daca in acest moment fundul de ochi arata normal si presiunea intraoculara este in limite normale.
B. Cand am bani imi fac ochelarii. Multumesc.

Episodul 2Revenirea!

Dupa o luna de zile B revine la cabinet si poarta ochelar de vedere.
B. Sunt foarte nemultumit. Am luat ochelarii dar nu ma impac cu ei. Nu vad clar, ametesc si ma doare capul. Nici macar la televizor nu pot sa ma uit.
M.O. Dati-mi va rog prescriptia de ochelari si ochelarul.
Se masoara ochelarul si distanta interpupilara. Surprize, surprize! Ambii ochi au aceeasi dioptrie, iar distanta interpupilara este mai mica.
M.O. Mergeti la optica unde ati facut ochelarul pentru ca este gresit. Trebuie sa-l refaca conform prescriptiei. Aveti dureri de cap datorita efortului facut pentru a privi prin centrul lentilelor, care este mai aproape de nas dacat normalul, iar dioptriile sunt diferite la cei doi ochi si nu egale.
B. … nu pot. I-am luat din piata. Am spus ce dioptrii am, am probat si vedeam bine… nu mai inteleg nimic!
M.O. Pentru scurt timp (cat ati “probat” ochelarul) ochii dumneavoastra au acceptat acomodatia fortata si schimbarea directiei spre interior. Acest efort insa, la purtare pe termen lung a dus la aparitia simptomelor de care v-ati plans cand ati intrat in cabinet. Uitandu-ma mai atent observ ca aveti ochii rosii. De cand?
B. De vreo doua-trei zile. Ma si “mananca”.
M.O. Simptomele au aparut inainte sau dupa ce ati purtat ochelarul de la piata?
B. Daca ma gandesc bine… dupa ce am inceput sa-l port.
M.O. Avand in vedere ca ati vrut sa faceti o economie, aveti aici o reteta cu tratament pentru conjunctivita. Ar fi indicat sa urmati tratamentul pentru a nu se acutiza problema. Si tot pentru “economie” o sa trebuiasca facut ochelarul… dar la o optica medicala. Regret sa va deceptionez, acum totul va costa mai mult! Va rog dupa ce aveti ochelarul sa-mi comunicati cum va merge. Va astept.

Episodul 3Dupa doua saptamani!

B s-a prezentat foarte vesel la cabinet. Nu mai are ochii rosii. Are ochelari de vedere facuti la optica si vede perfect. Este foarte multumit.
B. Am sa spun la toata lumea sa nu faca cum am facut eu. Am cheltuit o multime de bani, basca nervi si disconfort. Asa imi trebuie daca ma iau dupa “avioanele” unor prieteni.

Concluzia … s-o traga fiecare! E mai bine asa!

Lasă un răspuns

